بروزرسانی: 11 آذر 1404
تعارض منافع در صنعت خودرو مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه
تعارض منافع در صنعت خودرو مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه
همچنین عموم قرارداد های همکاری با طرف خارجی مربوط به خودرو هایی است که فرایند تکوین تا تولید و عرضه انبوه محصول را طی نموده و بنابراین خودروساز ایرانی هیچگاه در فرایند شکل گیری ایده، طراحی، تکوین تا تولید انبوه محصول مشارکت نداشته است. تحقق نمادین موارد اساسی همچون سرمایه گذاری طرف خارجی در قالب مواد اولیه یا قطعات نیز از این موارد است. مشکلاتی نظیر بی نظمی تامین کنندگان پژو و تحمیل هزینه ۱۲۰ میلیون ریالی به ازای هر خودروی پژوی ۲۰۰۸ به مصرف کننده نهایی و عدم اختیار برای رد یا تائید محموله دریافتی توسط ایران خودرو نیز از مسائل قرارداد ایران خودرو و پژو است. در نخستین میز داخلی سازی صنعت خودرو، قراردادهای داخلی سازی قطعات خودرو به ارزش 740 میلیارد تومان با 32 شرکت قطعه ساز منعقد شد تا از این طریق بیش از 85 میلیون یورو کاهش ارزبری طی یک سال ایجاد شود. رقابت سنگینی بین گوگل، اپل و آمازون برای همکاری با خودروسازان برای تجهیز خودروها به نرم افزارهای مختلف و نیز توسعه سامانه هدایت بدون راننده در جریان است که می تواند به تحول در خودروسازی و شاید شکل گیری بازاری انحصاری بینجامد.
- ما نمی توانیم جامعه را منتظر بگذاریم چرا که شاهد رخ دادن این اشتباه هستیم که قیمت خودرو شاخص قیمت گذاری برای بسیاری از کالاها قرار گرفته است و این امر باعث بروز مشکلات متعدد، بدبینی و نگرانی در جامعه شده است بنابراین باید قیمت گران خودرو را بشکنیم.
- به عبارت دیگر می توان گفت این گروه از خریداران واقعی باید خودروی مورد نیاز را از افرادی بخرند که واجد شرایط فوق بوده و توانستند از کارخانه خودروی نو خریداری کنند.
- همین موضوع در دنیای خودورها هم داره دنبال میشه و گفته میشه کلید رسیدن به این خودروهای خودران، فناوری بلاک چین هست.
- به همین دلیل، مدتی است این شرکت توجه خود را به شرکت های نوپای خودروساز معطوف کرده است.
- هنوز مشخص نیست این شرکت چه وقتی می تواند مجوز بهره برداری از این محصول را دریافت کند.
- همکاری با پژو از ابتدا تصمیم درستی نبوده و با این کار دست خود را بستیم و نتوانستیم از از اهرم بازار استفاده کافی را ببریم.
نیروی برق علاوه بر این که باعث حرکت چرخ های ماشین می شود، احتراق داخلی (ICE) ، برق همچنین سایر عملکردهای خودرو مانند چراغ ها ، کنترل آب و هوا و استریو را نیز بر عهده دارد. یک ماشین الکتریکی برای تامین شارژ خود باید به یک منبع برق متصل شود که معمولاً منبع داخلی شماست. آیا تا به حال به پیشرفت زندگی تا به این حد فکر کرده اید؟ دیگر نیازی به ماندن در ترافیک ها و پشت چراغ قرمزها نیست، سریع و آسان به مقصد خود خواهید رسید و با توجه به امکاناتی که صد در صد شرکت ها اتخاذ خواهند کرد امنیت جان شما نیز بالا خواهد رفت. حال آنکه اگر یک خودروی پرنده خودران داشته باشید تکنولوژی حق خود را به خوبی ادا خواهد کرد و این سطح از سهولت زندگی برای انسان بسیار لذت بخش خواهد بود. ماشین هایی که به صورت اتوماتیک رانندگی می کنند بین مردم در حال محبوب شدن هستند و تقاضا می شوند این نوع ماشین ها راننده شخصی انسان ها نیز محسوب شده و کاملا خودمختار هستند.
نظریه و روش PDIA
اگرچه عنوان می شود که ظرفیت بالقوه تولید برق در کشور مشکل ندارد، اما به روز نگه داشتن نیروگاه ها به منظور تولید برق با مشکلات زیادی روبه رو است. هنگامی که با کسری منابع در بانک ها مواجه هستیم، عمدتا این منابع محدود توسط شرکت های بزرگ جذب می شوند و دیگر منابعی برای شرکت های متوسط و کوچک باقی نمی ماند و ریسک بالایی را برای اقتصاد، اشتغال و امنیت کشور ایجاد می کند. در این شرایط نرخ اعطای تسهیلات نیز بسیار افزایش یافته که در نظام قیمت گذاری دستوری، وجوه گران قیمت قابل جذب در شرکت های تولیدی نیست. خروج فوری دولت از تصدی گری و پس از آن خروج از سهامداری، حذف قیمت گذاری دستوری و ملغی الاثر شدن دو قانون ایجاد کننده انحصار در تقاضا و ضمنا عرضه خودرو در بورس کالا راهکارهایی هستند که می توانند موجب بهبود این صنعت شوند.
ابلاغ آیین نامه ساماندهی صنعت خودرو تا ماه آینده
دو خودرو ساز بزرگ کشور ؛ ایران خودرو و سایپا، با میزان تولید تقریبا 103 و 316 هزار دستگاه خودرو سواری، سهم بزرگی را در تولید خودرو های ساخت داخل دارند. یکی از مهم ترین مشکلات این حوزه، کافی نبودن شرکت های تامین کننده رده یک در تولید قطعات است. این مجموعه ها که با مجموعه ای از تامین کنندگان خرد در ارتباط هستند باعث می شوند خودروساز درگیر ارتباط با تامین کنندگان خرد نشود و در تامین قطعات مدیریت بهتری داشته باشد. در مقابل ساختارهای رده یکی قطعه سازان، روش تامین سبدی قطعات در قطعه سازان بزرگ ایران شکل گرفته است. این موضوع منجر به وابستگی خودروساز درحوزه های مختلف قطعات خودرو و بروز مشکلات جدی در مدیریت زنجیره تامین شده است.
صنعت خودروسازی: تعریف، مفهوم و تاریخچه
خودروسازان جهانی بر این باورند که این اقدام در دراز مدت هزینه کمتری را به شرکت ها تحمیل می کند. در سال ۲۰۱۴، هزینه های مرتبط با مباحث تحقیق و توسعه خودروسازان ۵/۳درصد مبلغ فروش آنها بوده و همه اینها در حالی است که حاشیه سود متوسط صنعت خودرو در همان سال ۵/۴درصد محاسبه شده است. نکته قابل توجه اینجاست صنعت خودروی کشور به لحاظ توانمندی در رشد کیفی ناتوان نیست و قادر به تولید خودروی باکیفیت است. اما چالش فعلی تولید خودروهای نه چندان باکیفیت را باید تابعی از مشکلات اقتصادی هم دانست. مشکلاتی که بخشی از آن، ریشه در شیطنت های خارجی دارد و بخشی دیگر متأثر از تصمیمات داخلی دارد. با آغاز دور جدید تحریم های یک جانبه آمریکا نه تنها شرکای بین المللی این صنعت بار سفر بستند، بلکه شاهراه نقل وانتقال مالی نیز با تنگنا روبرو شد.