صنعت خودرو، یک صنعت رفاقتی شده است و فقط مردمی ضرر می کنند که سر این سفره نیستند!
انتشار: تیر 17، 1400
بروزرسانی: 11 آذر 1404

صنعت خودرو، یک صنعت رفاقتی شده است و فقط مردمی ضرر می کنند که سر این سفره نیستند!

صنعت خودرو، یک صنعت رفاقتی شده است و فقط مردمی ضرر می کنند که سر این سفره نیستند!

این سامانه یکپارچه، یک عامل مهم بود و به بازار این سیگنال را می داد که خودرو به اندازه کافی وجود ندارد. در همان زمان، شرایط بازار ارز نیز، شرایط التهابی بود و به طور مرتب قیمت آن بالا می رفت. این موضوع عاملی شده بود که دلال ها و سرمایه گذاران، به شکل عجیبی به بازار خودرو یورش ببرند. به گزارش سایت دیده بان ایران؛ بازار خودرو در چند سال اخیر، شاهد افزایش و کاهش پاندولی قیمت ها بوده و به علت سرمایه ای شدن خودرو، التهابات این بازار بر اقتصاد کشور هم آثار جانبی و تورمی بر جای گذاشت.

  • زنجیره ارزش دیجیتال با کنار زدن روش ها و مدل های سنتی فعالیت، امکان توسعه کسب و کارهای پویا و انعطاف پذیری که آمادگی بیشتری برای مقابله با شرایط غیر قابل پیش بینی شده را دارند، فراهم می کند.
  • ۴- اضافه شدن هزینه ۰.۵ درصدی خودروی فرسوده و خرید گواهی اسقاط بر اساس مصوبه وزارت صمت.
  • خطاهای موجود در شیوه قیمت گذاری باعث زیان تولیدکنندگان و کاهش میزان تولید خودرو به موازات تقویت هرچه بیشتر انگیزه های سودجویانه و توان اقتصادی واسطه ها و در نهایت افت کیفیت خودروهای تولیدی و به تبع آن کاهش رقابت پذیری محصولات این صنعت بوده است.

به همین منظور در نمودار ۱ تغییرات قیمت مهم ترین مواد اولیه عرضه شده در بورس کالا برای تولید خودرو از فروردین ماه ۱۳۹۰ تا تیرماه ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار گرفته است. خودرو های تولیدی دو خودروساز بزرگ نیمه دولتی بر روی چندین پلتفرم مختلف، توسعه یافته است. درنتیجه در شرایط کنونی یکی ازچالش های جدی صنعت خودرو در خودکفایی قطعات، صرفه اقتصادی آن ها است. هراس خودروساز ازانحصاری شدن تولید قطعات نیز با توجه به کاهش تیراژ، چالش مذکور را جدی تر می کند دلیل وجود گردش های مالی بزرگ برای تامین کنندگان انحصاری پرقدرت، ورود تامین کننده جدید همواره با چالش های جدی همراه بوده است. این صنعت برای حرکت و چرخه تولید نیازمند یک صنعت تولید قطعات خودرو به عنوان پشتیبان می باشد.

۵ عامل افزایش تولید گندم در سال جاری

با توجه به سرعت زیاد تغییرات در دنیای فناوری، این بازه زمانی به معنای عقب ماندن خودرو طراحی شده از برخی از به روزترین پیشرفت های فنی است. در حال حاضر، فناوری مورد استفاده در خودروهای روز، معمولاً عقب تر از فناوری های روز دنیاست. این در حالی است که بسیاری از مشتریان این خودروها از این تحولات فناورانه آگاهی دارند و دوست دارند خودروهایشان نیز از آنها بهره مند باشند. از سال 1948 تاکنون، هولدن 7,687,675 خودرو در استرالیا به مشتریان خود تحویل داده است. نیروبخش این خودرو همان موتور 6.2 لیتری V8 است که در زیر کاپوت شورولت SS نصب شده و 455 اسب بخار قدرت دارد. آنطور که اعلام شده بعد از این جنرال موتورز هولدن در آلمان به فعالیت خود ادامه داده و با خطوط تولید پیشرفته تر سعی خواهد کرد هزینه ها را کاهش دهد.

کلاف پیچیده احیای برجام / فرصت طلایی تهران از دست رفت؟

ما در این مطلب قصد داریم تا با بررسی تاریخچه صنایع خودرو سازی در ایران و جهان، بهترین شرکت هایی که امروزه در صنعت خودروسازی فعال هستند را معرفی نماییم. همچنین نمایشگاه صنعت خودرو فرانکفورت از دیگر نمایشگاه هایی است که به صورت تخصصی در زمینه صنعت خودرو فعالیت میکند. درحال حاضر صنعت خودروسازی کشور با وجود سهم اشتغالزایی و درآمدزایی خود، پس از صنعت نفت و بانکداری در جایگاه سوم ایستاده است. از دلایل اشتغال زایی و ایجاد ارزش افزوده بالای صنعت خودروسازی این است که در فرآیند ساخت خودرو، 3 عامل کلیدی طراحی، مدیریت و اقتصاد دست به دست هم می دهند و همچنین تکنولوژی و رشته های صنعتی بسیاری از جمله پلاستیک، فلزی، شیمیایی، عایق، پارچه، شیشه، متالوژی، الکترومکانیک، برق و... این عوامل صنعت خودروسازی را به لحاظ ضریب همبستگی پسین در رتبه دوم قرار میدهد. توافق هسته ای برجام هنوز احیا نشده است و تحریم صنعت خودروسازی کشور همچنان ادامه دارد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مواضع خود را درباره همکاری های خارجی در آینده، اعلام کردند.

منابع ارزی آزاد شده صرف کالاهای اساسی خواهد شد یا خودرو؟

به خصوص آنکه براساس آمارهای موجود، میزان مصرف سوخت بالا، ایمنی اندکی و آلایندگی های زیست محیطی خودروهای تولید کشور تا حد زیادی با خودروهای روز جهان فاصله دارد و هزینه ناشی از تصادفات رانندگی در کشورمان این روزها معادل سقوط یک هواپیمای مسافربری در هر هفته است. این رابطه در صنعت قطعه و برخی از قطعات حساس معنایی ندارد در قطعه ای همانند لنت که قطعه ای فوق ایمنی به شمار می رود، نمی توان به دلیل کمبود نقدینگی، قطعه بی کیفیت تولید کرد شاید تولید در برهه ای از زمان به دلیل نبود نقدینگی متوقف و یا کاهش یابد اما نمی توان تولید غیراستاندارد انجام داد. استفاده از آلیاژ های فولادی سبک وزن باعث صرفه جویی بهتر سوخت، ارتقای پایداری و کاهش ردپای کربن در بخش خودرو در ایران می شود. این تحولات با روند های جهانی با هدف کاهش انتشار گاز های گلخانه ای و پیروی از مقررات زیست محیطی سختگیرانه تر همخوانی دارد. علاوه بر این، دوام فولاد، وسایل نقلیه را قادر می سازد تا در برابر چالش های استفاده روزمره، از جمله قرار گرفتن در معرض شرایط محیطی سخت و ارتعاشات جاده مقاومت کنند. این دوام به طول عمر بیشتر خودرو، کاهش نیاز به تعویض مکرر و به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی منجر می شود.