پایگاه اطلاع رسانی عصر خودرو صنعت خودرو در سالی که گذشت
انتشار: فروردین 22، 1401
بروزرسانی: 11 آذر 1404

پایگاه اطلاع رسانی عصر خودرو صنعت خودرو در سالی که گذشت

پایگاه اطلاع رسانی عصر خودرو صنعت خودرو در سالی که گذشت

هرگاه دولت به دلیل کمبودهای مقطعی به شرکت های عرضه کننده برق یا گاز یا مخابرات دستور دهد موقتا جریان برق یا گاز یا خدمات مخابراتی واحدهای تولیدی متعلق به شرکت های خصوصی و تعاونی را قطع کنند، موظف است نحوه جبران خسارت های وارده به این شرکت ها ناشی از تصمیم فوق را نیز تعیین و اعلام کند. طی روزهای پایانی سال گذشته وزیر صنعت در نامه ای به معاون اول رئیس جمهور تغییر زمان الزام خودروسازان به تولید خودرو با استاندارد یورو 5 و اجرای استاندارد را برای 6 ماه پس از لغو تحریم صنعت خودرو خواستار شد. به گفته وی، داخلی سازی قطعات خودرو پس از برگزاری نخستین میز تعمیق ساخت داخل، باعث کاهش 131 یورویی ارزبری قطعات خودروهای سایپا شد و میز دوم نیز کاهش 260 یورویی ارزبری خودروها را به همراه دارد. با توجه به حساسیت امر و لزوم شکل گیری نهادی که با هویت حقوقی عهده د ار نهادینه سازی موضوع کیفیت باشد، انجمن مدیریت کیفیت ایران در سال ۱۳۷۶ بعنوان یک تشکل حرفه ای غیرانتفاعی بصورت کاملا مستقل در اتاق بازرگانی ،صنایع و معادن ایران به ثبت قانونی رسید. یکی از دلایل اصلی محبوبیت فولاد در صنعت خودرو، ویژگی های ایمنی استثنایی آن است. استحکام کششی و استحکام بالای فولاد آن را به ماده ای ایده آل برای ساخت قاب خودرو و تقویت اجزای ساختاری حیاتی تبدیل می کند.

  • به عنوان مثال، دو گروه خودروسازی تصمیم گرفته اند از مدل های واقعیت مجازی سه بعدی برای ایجاد طرح های بیرونی و داخلی وسایل نقلیه خود استفاده کنند.
  • اوتوواز اکنون قطعات موتور رنو را به بزرگترین رقیب داخلی ایران خودرو، یعنی شرکت "سایپا" عرضه می کند.
  • پس از گذشت یک سال شرکتی به نام ساندرز را تاسیس کرد و با گذشت حدود 10 سال توانست در 56 شهر مختلف صنعت اجاره ماشین را گسترش دهد.

به همین منظور در نمودار ۱ تغییرات قیمت مهم ترین مواد اولیه عرضه شده در بورس کالا برای تولید خودرو از فروردین ماه ۱۳۹۰ تا تیرماه ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار گرفته است. خودرو های تولیدی دو خودروساز بزرگ نیمه دولتی بر روی چندین پلتفرم مختلف، توسعه یافته است. درنتیجه در شرایط کنونی یکی ازچالش های جدی صنعت خودرو در خودکفایی قطعات، صرفه اقتصادی آن ها است. هراس خودروساز ازانحصاری شدن تولید قطعات نیز با توجه به کاهش تیراژ، چالش مذکور را جدی تر می کند دلیل وجود گردش های مالی بزرگ برای تامین کنندگان انحصاری پرقدرت، ورود تامین کننده جدید همواره با چالش های جدی همراه بوده است. این صنعت برای حرکت و چرخه تولید نیازمند یک صنعت تولید قطعات خودرو به عنوان پشتیبان می باشد.

وزیر ارتباطات: ماهواره نور ۳ با ماهواره بر ایرانی قاصد در مدار قرار گرفت

اما این اوضاع و احوال دیری نپایید و خروج آمریکا از برجام با نوسانات نرخ ارز در بهار ۹۷ دست به دست هم دادند و صنعت خودرو را بیش از هر زمان دیگری متضرر کردند. پیش از انقلاب اسلامی بازار خودرو رقابتی تر و واردات آزاد بود و ایرانی ها از روابط سیاسی بازتر و قدرت خرید بالاتری بهره مند بودند به گونه ای که این وضعیت جنرال موتورز را به سرمایه گذاری در ایران و تاسیس اولین خطوط تولید پیشرفته خارج از آمریکا تشویق کرد. دوره انحصار در صنعت خودرو توسط خودروسازان داخلی و به ویژه دولتی به سر می رسد و دوران شکستن مرزهای تجاری فرارسیده است، اما در این احوال همچنان خودروسازان ما چون کبک سر در برف دارند و خاطرات طلایی عصر مونتاژ و انحصار را در رویاهای آینده شان می پرورانند. با پیوستن به خشکی بی گمان ناقوس مرگ بسیاری از خودروسازان به ویژه آنهایی که هنوز در آستانه افتتاح هستند به صدا در می آید.

استقبال بازار از محصولات ایران خودرو با موتور «XU۷ پلاس»

این شرکت ها طی قراردهای متعددی که با خودروسازان خارجی عقد کردند، توانستند خودروهایی مانند پیکان، ژیان، شورولت، فورد ، رنو و… را در خیابان های ایران جای دهند. دهه ۵۰ شمسی را می توان اوج تولید و واردات خودرو تا قبل از رخ دادن انقلاب اسلامی دانست. در دهه ۶۰ به دلیل وقایع مربوط به جنگ تحمیلی، صنعت خودرو در ایران دچار رکود شد و دهه ۷۰ را می توان آغاز دوباره ای برای صنعت خودرو کشور به حساب آورد.

جدول قیمت های کارخانه و بازار خودروهای داخلی، چینی و خارجی - ۲۰ شهریور ۱۴۰۲

اما با خروج آمریکا از برجام، پژو، سیتروئن، رنو، اسکانیا، ولوو، هیوندایی و کیا، همکاری با ایران را کاملا قطع کردند و چین نیز همکاری خود را به حداقل رسانید. به دلیل محدودیت های تولید داخلی، بخشی از نیازهای بازار از طریق واردات تامین می شود. در این زمان صنعت خودرو در حال عبور از اولین رکود خود بود و این موضوع با ورود پراید به کشور میسر شد و اولین واردات خودرو پس از انقلاب از طریق شرکت سایپا انجام شد. در پایان می توان گفت خودروسازی به عنوان یکی از مهم ترین صنایع در کشور های متفاوت، مورد حمایت اغلب دولت های آن کشورها می باشد. به طور مثال ایران خودرو و سایپا در کشور خودمان مورد حمایت دولت بوده و با توجه به خصوصی بودن آن، دولت از آنها حمایت های بی نظیری را انجام داده است. برای همگام شدن با نیازهای فردای این صنعت و برآوردن تقاضا، باید به روزرسانی هایی در سراسر صنعت پیاده کرد و زیرساخت های سیستم لجستیکی را ارتقا داد.